Köpvillkor

Lantbutiken ingår i Kellfri AB, organisationsnummer 556471-9101, Munkatorpsgatan 6, 532 37, Skara. I detta avsnitt beskriver vi våra köpvillkor. Alla skrivningar nedan för Lantbutiken gäller under Kellfri AB.

Din order

Lantbutiken har öppet alla dagar på www.lantbutiken.se. Önskar du personlig service är du alltid välkommen att ringa Lantbutikens kundtjänst/orderavdelning på telefonnummer 0511-44 22 00, helgfria vardagar 08.00-16.00, eller skicka ditt meddelande till kundservice@lantbutiken.se.

Din order lägger du på webben, men behöver du hjälp kan du kontakta vår kundtjänst. Kompletteringar till inneliggande order kan göras till dess att din order behandlas. Tillägg till en påbörjad behandlad order kommer att behandlas som en ny order. När din order är lagd skickas en orderbekräftelse till den e-post du angivit vid köpet, och innehåller information om din beställning. Har du inte fått en orderbekräftelse inom några minuter, kolla gärna din skräppost. Hör av dig till oss på kundservice@lantbutiken.se om din orderbekräftelse skulle utebli helt.

Lantbutiken ingår inga avtal med personer under 18 år.

Betala din order

När du ska betala din order hämtas dina uppgifter upp automatiskt. Faktureringsadress och leveransadress är densamma om inget annat val görs.

Önskar du separat leveransadress och/eller faktureringsadress måste du själv ändra detta i Svea Webpay. För detta krävs det att du identifierar dig med mobilt BankID. Saknar du mobilt BankID men ändå önskar separata adresser behöver du kontakta vår orderavdelning som hjälper dig att lägga din order med separata adresser.

Väljer du att handla utan personnummer kan du inte välja separata adresser. Ring vår orderavdelning så hjälper de dig med din order.

Handlar du som företag behöver du lägga din betalning som företagskund, och ange ditt organisationsnummer för möjligheten att välja separata adresser.

Betalningsvillkor

Alla priser som anges på Lantbutiken.se är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Du kan välja att betala på det sätt som passar dig bäst, kortbetalning, direktbetalning via din internetbank, faktura, delbetalning och avbetalning. I vissa fall tas även en kreditupplysning och du som kund får då alltid en kopia skickad till dig.

Väljer du att betala mot faktura har du 14 dagars betalningsvillkor .

Lantbutiken erbjuder fraktfritt vid beställningar över 3 000 kr (dock inte öar utan broförbindelse och vissa orter, för specifikation av vilka orter som inte omfattas, kontakta Lantbutikens kundtjänst på 0511-44 22 00, helgfria vardagar 08.00-16.00).

Vid beställningar under 3 000 kr tillkommer kostnad för frakt.

Betalning

Lantbutiken erbjuder säkra betalningar med kortbetalning, direktbetalning via din internetbank, faktura, delbetalning och avbetalning via Svea Ekonomi. Väljer du att betala med kortbetalning eller direktbetalning via din internetbank dras pengarna direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Lantbutiken accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Sverige. Kortköpen sker direkt hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Lantbutiken.

Svea Webpay erbjuder flera smidiga betalningslösningar där du bland annat kan välja att delbetala ditt köp eller betala med Svea Konto och betala i din egen takt. Aktuella avgifter för delbetalning och Konto anges direkt i kassan.

För frågor gällande delbetalningar hänvisar vi till Svea Ekonomi på telefonnummer 08-514 931 13 eller via e-post, info@sveaekonomi.se.

Här kan du läsa mer om delbetalning via Svea Ekonomi.

Vid försenad betalning debiteras en påminnelseavgift om f.n. 50 kr för varje krav samt en dröjsmålsränta med 18 procent.

Äganderättsförbehåll

Äganderätten till sålda varor förbehålls Lantbutiken till dess att varorna är till fullo betalda. Kunden äger således inte rätt att i sin tur överlåta eller sälja vidare produkter innan full betalning erlagts.

Överlåtelse av fordran

Lantbutiken förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal.

Fel leverans

Om vi av misstag levererat fel vara, fel antal eller om något annat inte stämmer med din order ska detta meddelas Lantbutiken så fort som möjligt så att Lantbutiken kan åtgärda felet. Detta gör du genom att kontakta oss via e-post eller på telefonnummer 0511-44 22 00, helgfria vardagar 08.00-16.00.

Vid retur av fellevererade varor står Lantbutiken för frakten. När vi mottagit ditt ärende skickar vi ut en returfraktsedel som du sedan klistrar på paketet och lämnar in hos ditt närmaste postombud.

Gäller det större gods som skickas med lastbil, och inte som paket, skickar vi ut en returfraktsedel. Du kontaktar sedan transportbolaget och avtalar tid för upphämtning av godset.

Restnoterande produkter

Restnoterade produkter levereras fraktfritt och utan vidare avgifter. Restnoterade produkter levereras när dessa åter är i lager. Har du frågor gällande restordrar är du välkommen att kontakta oss på 0511-44 22 00 eller via e-post helgfria vardagar 08.00-16.00.

Leveransvillkor och leveranssätt

Beställda varor skickas från vårt lager inom 3-5 arbetsdagar. Leverans sker inom Sverige, dock inte öar utan broförbindelse och vissa orter, för specifikation av vilka orter som inte omfattas, kontakta Lantbutikens kundtjänst på 0511-44 22 00, helgfria vardagar 08.00-16.00.

På grund av fraktutrymme och packningsförfarande kan vissa produkter komma att kräva montering av dig. Lantbutiken förbehåller sig rätten att delleverera om detta anses lämpligt.

Försändelser upp till 20 kg skickas till ditt närmsta ombud.

Försändelser över 20 kg skickas med Schenker, som i sin tur kontaktar dig när de kan leverera ditt gods. Du som kund ombesörjer lossning och ska därför finnas på plats vid transportbolagets ankomst. Större produkter kan i vissa fall behöva lastas av mot en ramp eller motsvarande som du som kund tillhandahåller. Lossning av gods från transportbil eller kranbil ingår inte i leveransen utan ordnas och betalas av kunden. Medföljande leveransgodkännande ska omgående returneras till Lantbutiken. Om leveransgodkännandet inte kommit till Lantbutiken inom 10 dagar efter leverans anses leveransen vara godkänd.

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om detta. Orsak till försenade leveranser kan vara när leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Lantbutiken. Skulle en leveransförsening förekomma har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet.

Avisering sker via sms, e-post eller avi.

Outlösta paket/försändelser

Försändelser upp till 20 kg

Postnord och Schenker erbjuder 14 dagars liggetid hos sina ombud, så du som kund har god tid på dig att hämta dina försändelser. Om du inte hämtar dina försändelser går dessa efter 14 dagar i retur till Lantbutiken och du som kund debiteras då för fraktkostnader tur och retur.

Försändelser över 20 kg

Vid outlösta paket/försändelser debiteras du fraktkostnader tur och retur samt eventuell planhyra på transportbolagets terminal. Kostnaden står i förhållande till försändelsens vikt och volym samt till den adress godset var adresserat. Vänligen kontakta Lantbutikens kundtjänst på 0511-44 22 00, helgfria vardagar 08.00 - 16.00, för gällande taxa.

Transportskadat gods

Transportskadat gods ska inom fem (5) arbetsdagar och utan dröjsmål rapporteras till transportbolaget och till Lantbutiken. Vi ber dig därför att kontrollera att försändelsen är hel, att du har rätt antal kolli jämfört med fraktsedeln och att allt gods är oskadat innan du kvitterar ut din försändelse.

Vi rekommenderar att du inte tar emot en transportskadad försändelse. Kontakta Lantbutiken på telefonnummer 0511-44 22 00 eller skicka e-post till kundservice@lantbutiken.se så hjälper vi dig. Glöm heller inte att meddela transportbolaget.

Garantier

Lantbutiken lämnar ett års garanti på samtliga varor. Spara alltid din faktura eller ditt kvitto eftersom dessa alltid måste visas upp för att garantin ska gälla. Under garantitiden, som gäller från ursprungligt inköpsdatum, förbehåller Lantbutiken sig rätten att reparera eller byta ut varan. Garantin gäller om någon vara trots normal användning skulle gå sönder.

Garantin omfattar inte:

- Rena slitagedelar och förbrukningsvaror som t ex knivar, remmar mm.

- Ersättning för kunds egna arbetskostnader.

Certifierad e-handel

Lantbutiken är en certifierad E-handel, vilket innebär att rådet för E-handelscertifiering i Sverige har granskat vår E-handelsbutik utifrån deras krav och villkor. För mer information, se www.ehandelscertifiering.se.

Ansvar för fel

I förhållande till konsument (privatperson). Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller konsumentköplagen. Lantbutiken kan vid köp gjort av konsument på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för bolaget. Under vissa förutsättningar har konsument möjlighet att erhålla ersättning för skada. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser.

I förhållande till näringsidkare. Föreligger fel som Lantbutiken ansvarar för, åtar sig Lantbutiken att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation eller omleverans eller återbetala köpeskillingen. Lantbutiken äger rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av denne anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande.

Lantbutikens ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor. Lantbutiken bär således inget direkt eller indirekt ansvar för t ex - men ej begränsat till – inkompatibilitet, skadebringande egenskaper i varorna, produktansvar, utebliven vinst, driftsavbrott, förlust av lagrad information, merarbete eller annan ekonomisk skada.

Reklamationsrätt

Som konsument har du alltid rätt till reklamationsrätt på fabrikationsfel enligt konsumentköplagen. Som konsument har du rätt att reklamera fel inom skälig tid efter det att felet upptäcktes och tre (3) års reklamationsrätt.

I förhållande till konsument (privatperson)

Lantbutiken kan, på egen bekostnad, avhjälpa felet om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för bolaget. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser.

För att reklamera en vara kontaktar du oss på telefonnummer 0511-44 22 00 eller via e-post reklamation@lantbutiken.se, där du beskriver fel och bifogar eventuella bilder på produkten. Vid en godkänd reklamation står Lantbutiken för fraktkostnaderna. Vid nekad reklamation debiteras du som kund de fraktkostnader som tillkommer till och från leverantör.

Ersättning av reklamerad produkt görs genom identiskt eller likvärdig produkt. Som konsument kan du även välja att få återbetalning på det belopp som betalades på inköpsdagen.

Observera att ersättning inte görs på förlust av utebliven vinst, driftsavbrott, förlust av lagrad information, merarbete eller annan ekonomisk skada.

I förhållande till näringsidkare (företagskund)

För att åberopa att varan är felaktig skall företagskund reklamera till Lantbutiken omgående, dock senast 30 dagar från fakturadatum samt på visst sätt returnera varan. Företagskund skall ankomstkontrollera allt gods för att verifiera att varan är felfri. Inkommer reklamation efter 30 dagar förbehåller sig Lantbutiken rätten att i förhållande till företagskund avgöra om felet skall avhjälpas.

Du har även rätt att få pengarna tillbaka inom 14 dagar om du utnyttjar ångerrätten. När Lantbutiken fått produkterna i retur och konstaterat att varan/varorna inte är skadade, betalar Lantbutiken tillbaka beloppet för produkten. Återbetalning görs på samma sätt som vid betalningstillfället.

Ladda ner detta avvikelseformulär, fyll i uppgifterna, bifoga foto som underlag och klicka på skicka formulär för att vi snabbare ska kunna behandla ditt ärende. Du ombesörjer lastning och ska därför finnas på plats vid transportbolagets ankomst.

Ångerrätt vid distansavtal

Som konsument har du alltid rätt till 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal.

Vid nyttjande av ångerrätt ska Lantbutiken meddelas inom 14 dagar från det att varan eller godset togs emot. Detta gör du genom att ringa oss på 0511-44 22 00 eller skicka e-post. Uppge ditt kundnummer, ordernummer och/eller fakturanummer. Returfrakten betalas av kunden och skickas ut först när vi mottagit ditt ärende om nyttjande av ångerrätt.

Om du inte vill meddela Lantbutiken enligt ovan kan du istället använda den standardblankett för utförande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, klicka här.

Du har även rätt att få dina pengar tillbaka inom 14 dagar vid nyttjande av ångerrätten. Återbetalning sker när varan har kommit åter till oss, eller till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts. Återbetalning görs på samma sätt som vid betalningstillfället.

Personuppgiftspolicy (GDPR)

Här kan du läsa hur Lantbutiken hanterar dina personuppgifter i enlighet med GDPR.

Reservationer

Priser gäller enligt villkoren under avsnitt Betalningsvillkor förutsatt att myndigheter inte påför oss andra avgifter eller i de fall moms ändras. Vid onormalt stora inköpspriser reserverar vi oss för ofrånkomliga prisjusteringar. Vi förbehåller oss rätt till konstruktionsändringar och förbättringar. Vi reserverar oss också för eventuella bild-, pris-, text- och produktändringar och slutförsäljning.

Övrigt

Namn, beteckningar eller annan information som förekommer i Lantbutikens marknadsföring är i förekommande fall registrerade varumärken.

De uppgifter som lämnas härigenom utgör och manifesterar inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet, garanti mm annat än där så är direkt angivet.

Lantbutiken förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, inklusive, men ej begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering.

Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik mm kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Lantbutiken och Kellfri AB friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation.

Copyright © 2013-2017 Magento, Inc. Alla rättigheter reserverade.