Köpvillkor

Leveranstid


Leveranstiden för respektive produkt står angiven på produktens sida och avser arbetsdagar. Vi reserverar oss för undantag från denna leveranstid i de fall då produkten är slutsåld hos leverantör. Om så skulle vara fallet kontaktar vi dig med mer utförlig information.   


Frakt


Frakten kostar från 69 kr. För att få fram aktuell fraktkostnad, lägg till produkten i varukorgen. Vi har fri frakt över 3000 kr med undantag för de produkter som visar extra frakttillägg. Vi kontaktar dig med prisuppgifter för extra frakt, baserad på ditt postnummer innan din order behandlas vidare.

 

Om du har frågor gällande frakt, ber vi dig kontakta vår kundservice på kundservice@lantbutiken.se eller telefon 0371-13411.

 

Handla tryggt hos oss


Certifierad e-butik
Lantbutiken är en certifierad e-butik, vilket innebär att rådet för E-handelscertifiering i Sverige har granskat vår e-butik utifrån deras krav och villkor. För mer information se,  www.ehandelscertifiering.se.

https://www.ehandelscertifiering.se/lv5/logotyp.php?size=75&bg=&lang=sv&url=www.lantbutiken.se

 

Betalningssystem

Säkra betalningssystem via Klarna Checkout.


För mer information besök www.klarna.se 
 

Orderbekräftelse


En orderbekräftelse skickas till angiven mail när ordern slutförts. Skulle denna orderbekräftelse utebli, vänligen kontrollera att kundvagnens alla steg är genomförda och att din order inte ligger kvar i kundvagnen. Du kan även kontrollera din skräppost. Skulle ni trots detta inte få en orderbekräftelse, kontakt vår kundservice för vidare hjälp på kundservice@lantbutiken.se eller telefon 0371-13411.

 

När du mottagit din orderbekräftelse är din order bindande och justeringar av order kan inte längre göras.



Leveransvillkor


Leverans sker från vårt lager i Malmö eller direkt från våra leverantörer. Transportbolag beror på leverantörernas enskilda avtal med PostNord, Schenker, DHL eller UPS etc. Det är därför inte möjligt att välja fraktbolag. Detta innebär att vid beställning av flera produkter kan du få en delad leverans med paket på olika dagar beroende på antal leverantörer. Antal leverantörer specificeras i din orderbekräftelse.  

 

Observera att all kontakt med transportbolag som rör leveranser sker mellan dig som kund och transportbolaget.

Saknas produkter när samtliga leverantörer skickat ska detta meddelas reklamation@lantbutiken.se inom sju (7) dagar efter mottagandet för att kunna hanteras.

 

Outlöst paket/försändelser


Din beställning kommer att gå i retur om du inte svarar då transportören kontaktar dig eller inte hämtar ut din beställning på utlämningsställe efter att du fått en avi eller ett spårbart sändningsnummer. Vi kommer då i samband med återbetalning, göra ett avdrag på 199 kr för att täcka fraktkostnader och avgifter som uppstår i samband med detta. 

 

Önskar du fortfarande leverans av produkterna är du välkommen att lägga en ny order. 

 

Fraktskador


Fraktskador skall anmälas direkt till transportören och snarast möjligt till reklamation@lantbutiken.se. Observera att om du inte anmäler fraktskadat gods till transportören vid leverans ersätter inte Lantbutiken dig. Kontrollera därför alltid att godset är till synes oskadat innan ni kvitterar leveransen. 

 

Reklamation


Du som kund har alltid tre års reklamationsrätt mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.

 

Reklamation av produkter sker genom att skicka ett mail till reklamation@lantbutiken.se där ni utförligt beskriver problematiken och bifogar eventuella bilder på produkten. Lantbutiken tar sedan ärendet vidare till berörd leverantör som bedömer reklamationen. Vid godkänd reklamation står Lantbutiken för frakten. Vid nekad reklamation debiteras du som kund för frakten till och från leverantör.

 

Ersättning för den reklamerade produkten sker genom att identisk- eller likvärdig produkt (om identisk produkt utgått) skickas ut. Du kan även välja att få beloppet för produkten, som betaldes på inköpsdagen, återbetalt.

 

Observera att vi inte ersätter förlust av ägg. Det är därför viktigt att du som kund alltid mottagit din äggkläckningsmaskin innan du köper dina ägg.

 

Ångerrätt


Lantbutiken erbjuder 30 dagars ångerrätt. Detta innebär att ångerrätt måste meddelas kundservice@lantbutiken.se inom 30 dagar från det att du mottagit leveransen. Observera att ångerrätter som ej meddelats Lantbutiken innan retur inte kommer att behandlas. Du erhåller fraktdokument från Lantbutiken som du använder för att skicka tillbaka dina produkter.

 

Returfrakt som lämnas till ombud debiteras 99 kr inkl. moms.

Returfrakt för paket där upphämtning förekommer räknas kostnaden ut beroende på godsvikt och debiteras enligt vårt fraktavtal.

 

Ångerrätten godkänns endast om produkter returneras i dess originalförpackning och i säljbart skick. De fall då ångerrätten inte gäller är då du som kund beställt specialtillverkade eller måttbeställda produkter..

 

För mer information, http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/.

 

Betalsätt


Er betalning hanteras i samarbete med Klarna AB. Efter att du har bekräftat ditt köp väljer du det betalsätt som passar dig bäst; faktura, kortbetalning, direktbetalning via din internetbank, swish eller avbetalning.

 

Väljer du att betala mot faktura, skickas fakturan till dig via e-post direkt från Klarna när varorna lämnar vårt lager eller vår leverantör.

 

Har du frågor gällande din betalning, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer 08-120 120 10 eller besök deras hemsida https://www.klarna.com/se/.

 

Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

 

-          Få alltid din beställning innan du betalar

-          Betalningstid - alltid minst 14 dagar

-          Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

-          Ladda ner dina fakturor från klarna.se

-          Möjlighet till delbetalning*

 

Betalningsvillkor

Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

 

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

 

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

 

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

 

* Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som inte lyckas lösas kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

 

 

Ansvar för fel


I förhållande till näringsidkare (företag) - Föreligger fel som Lantbutiken ansvarar för, åtar sig Lantbutiken att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller återbetala köpeskillingen. Lantbutiken äger rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av denne anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande.

 

Lantbutikens ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor. Lantbutiken bär således inget direkt eller indirekt ansvar för t ex - men ej begränsat till – inkompatibilitet, skadebringande egenskaper i varorna, produktansvar, utebliven vinst, driftsavbrott, förlust av lagrad information, merarbete eller annan ekonomisk skada.

 

I förhållande till konsument (privatperson). Vid försäljning till konsument gäller konsumentköplagen. Lantbutiken kan vid köp gjort av konsument avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Lantbutiken. Lantbutiken har rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans. Under vissa förutsättningar har konsument möjlighet att erhålla ersättning för skada. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser.


Force Majeure


Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Lantbutikens kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Lantbutiken befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.


Tvist


Vid tvist, besök denna sida för mer information
ec.europa.eu/odr. Klicka här.


Personuppgifter och cookies


Personuppgifter
Lantbutiken delar inga personuppgifter kunden lämnar till sig till tredje part såvida kunden inte sagt att det är tillåtet att lämna ut uppgifter. 

Cookies
Lantbutiken kan komma att spara sidvisningar och det som lagts i kundvagn, detta kan visas då ni som kund registrerat er. Informationen används enbart i samband med kundens beställning. Vill du som kund inte acceptera kakor kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av kakor eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade kakor raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

 

Offert


Giltighetstiden på offerter från Lantbutiken är alltid 14 dagar. En expeditionsavgift avgift på 99 kr tas ut i samband med beställning. 

 

Övrigt


Lantbutiken förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Lantbutiken rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp.Lantbutiken reserverar sig för eventuella slutförsäljningar, tryckfel och prisfel på www.lantbutiken.se, i alla annonser på andra internetsidor och tidningar.